تجلیل از پیامبر اعظم (ص)

تجلیل از پیامبر اعظم (ص)
قالب وبلاگ
نويسندگان

3.  خاتمیّت

خداوند درقرآن می فرماید:  "ما کان محمّداً ابا احد من رجالکم ولکن رسول اللّه و خاتمالنّبیّین و کان اللّه بکلّ شی ء علیماً " محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نبودهولی رسول خدا و خاتم پیامبران است. و خداوند به همه چیز داناست.

صدهاروایت به موضوع «خاتمیّت پیامبر صلی الله علیه و آله » اشاره شده است. از جمله،حدیث «منزلت» است که شیعه و سنّی به طور متواتر آن را از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل کرده اند.
در دین اسلام، مسئله «خاتمیّت» جزو بدیهیات و ضروریاتدینی است و منکر آن کافر شمرده شده است.
4. عبودیّت
"عبادت"، تنها راه تقرّب به خدای سبحان است. لذا در قرآن کریم، روایاتو دعاهای اهل بیت علیهم السلام ، در بیان مقامات گوناگون پیامبران و اولیای الهی،ابتدا سخن از عبادت آنان است.
در تشهّد نماز هم پیش از شهادت به رسالت پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله ، عبودیّت و بندگی آن حضرت ذکر می شود؛ زیرا عبادت، نسبت عبدبا مولاست ولی رسالت، نحوه ارتباطی عبد با سایر بندگان خداست. بندگی رسول خدا صلی الله علیه وآله بر رسالتش فضیلت دارد.
در قرآن،رسول خدا صلی الله علیه و آله خویش را به عنوان نخستین مسلمان( اوّل المسلمین) معرّفی فرموده است . چنان که آن حضرتدر قیامت [هم] اوّل کسی است که محشور می شود.
موردنظر آیه ، تقدّم رُتبی آن حضرت در «اسلام» بر تمامی انسان ها و پیامبران واولیای الهی است.
 
5. تجلیل در خطاب
خدای سبحان در خطاب به حضرت آدم علیه السلام می فرماید: «یا آدم اسکنانت...» و خطاب به حضرت نوح علیه السلام : «یا نوحُ اِنَّه لیس من اهلک»؛ و خطاب بهحضرت ابراهیم علیه السلام : «یا ابراهیم اعرض...» و خطاب به حضرت موسی (ع ):یا موسی، « اقبل و لاتخف»؛ و خطاب به حضرت داوود (ع): «یا داوود اِنّاجعلناک» و... اما وقتی می خواهد پیغمبر اسلام (ص) را خطاب کند،حُرمت خاصّی قائل شده، نام ایشان را نمی برد و با تعبیرات تجلیل آمیزی چون: «یاایّها النّبی» و «یا ایّها الرّسول» خطاب می فرماید
فقط در چهار جای قرآن نام آن حضرت به صراحتذکر شده است:
1.سوره آل عمران، آیه 144:«و ما محمّد الاّ رسول...»
2.سورهاحزاب، آیه 40: «ما کان محمّد ابا احد...»
3.سوره محمّد، آیه 2:«... و آمنوابما نزّل علی محمّد...»
4.سوره فتح، آیه 29: «محمّد رسول اللّه...»
برخیگفته اند که علّت ذکر نام پیامبر صلی الله علیه و آله در این آیات، آن است که درآیات مزبور از رسالت آن حضرت سخن به میان آمده و لذا می بایست به صراحت نام ایشانبرده می شد.
6. مانع نزول عذاب

یکی ازویژگی های رسول خدا (ص) آن است که تا وقتی که میان امّت خویشبودند، عذاب بر آنان نازل نمی شد. خداوند عزیز در این باره می فرماید: «و ما کاناللّه لیعذّبهم و انت فیهم» تا آن زمان که تو در میان مردم هستی، خداوند آنان راعذاب نمی کند.
منظور از نفی عذاب، برداشته شدن عذاب عمومی از مسلمانانبه برکت وجود پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ مثل عذاب هایاقوام پیشین و گرنهاشخاصی در موارد خاصّی گرفتار عذاب الهی شدند.
7. شاهد امّت ها و انبیا

ازجمله ویژگی ها و اسامی پیغمبر صلی الله علیه و آله شاهد بودن آن حضرت نسبت بهانبیای الهی است.

علاّ مه اربلی در این باره می گوید:
از جمله اسامی رسول خدا ( ص) «شاهد» است؛ چون آن حضرت در روز قیامت گواهی می دهد که پیغمبران وظیفه تبلیغ خویش را نسبت به امّتهای خود انجام داده اند.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, ] [ 10:0 ] [ شیرین ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ تجلیل از پیامبر اعظم (ص) خوش آمدید.
آرشيو مطالب
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 2860
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب